bröd!!

Hej sötnosar!
det blev en eftermiddag fullsmockad med plugg som jag skrev innan, hade alla böcker och block uppradade och skrev ner information om orsak, symtom, diagnostik och behandling om olika sjukdomar, tanken är att jag ska fortsätta imorgon igen:S hu va det tär på motivationen att plugga...
i en av mina plugg pauser så satt jag och kollade efter lite goda julrecept och hittade ett bröd som jag tyckte lockade, det resulterade i en sen bakning, men gu så gott det var=) måste provas!!
här är receptet på "farmors julbröd" passar som vanligt vardagsbröd med, tycker inte det va kopplat till julen i smak eller nått men det var sjukt gott iaf=)
Du behöver:
5dl mjölk
50g jäst
100g rumsvarmt smör
2tsk salt
2msk ljus sirap
12dl vetemjöl
Tillagning:
1. Värm mjölken i en kastrull till 37 grader. Finfördela jästen i en bunke.
2. Häll över mjölken, rör om tills jästen har löst upp sig.
3. Tillsätt smör, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
4. Jäs under bakduk i ca 45 min, sätt ugnen på 250 grader.
5. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till 1/2cm tunn kaka. Pudra över lite mjöl, skär varje del till 14-16 portionsbitar.
6. Lägg dom på bakplåtspapper på en plåt och nagga ytan med en gaffel.
7. Grädda direkt mitt i ugnen i 5-7 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk!
Färdiga att avnjutas=)
Godnatt på er! puss å kram


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

love2dance

Malin 25 år och sjuksköterska på akuten! Älskar att dansa men blir inte så mycket nu förtiden. Häng med i min vardag bland, shopping, inredning, träning och framförallt en massa vardagsmys=)